">
رولر بلید (Rollerblade) تولید کنندۀ اسکیت درون خطی، تولید کنندۀ پیشرو و همیشه در حال تکامل در بازار اسکیت است. رولربلید از طریق نوآوری در محصولات و بازاریابی اگرسیو، یک ورزش فوق العاده و شوق تناسب اندام را پایه گذاری کرد که معادل با نام آن شد و رولر بلید (Rollerblade) به طورناگهانی به یک اصطلاح عمومی برای اسکیت های درون خطی تبدیل شد. علیرغم رشد فوق العاده از دهۀ 1980 تا اواسط دهۀ 1990، رولر بلید (Rollerblade) با یک رکودی در اواخر دهۀ 1990 روبه رو شد که او و رقبا را مجبور به تنوع بخشیدن در اسکیت های سرعتی و نمایشی نمود. بعد از گذشت مدتی فروش به حالت اول بازگشت و با شروع قرن بیست و یکم اسکیت های درون خطی هنوز هم برای تفریح، تناسب اندام و ورزش پر طرفدار هستند. محصولات رولر بلید (Rollerblade) در ده ها کشور از ایالات متحده و کانادا تا کلمبیا، هنگ کنگ، هند، نروژ، سوئیس، عربستان سعودی، انگلستان، اروگوئه، و ... به فروش می رسد.
رولر بلید (Rollerblade) تولید اسکیت درون خطی را با بهبود و احیای محصولات موجود شروع کرد. اسکیت های درون خطی در هلند در اوایل دهۀ 1700 اختراع شده بودند. یک هلندی به دنبال اسکیت کردن در ماه های تابستان قرقره های چوبی را به یک نوار چوبی میخ زد و و آن ها را به کف کفش متصل نمود. اولین ثبت اختراع برای اسکیت که چرخ ها در یک ردیف قرار داشتند در پاریس در سال 1981 به نام M. Petitbled ثبت شد. مدل های این اسکیت در اروپا و آمریکا ساخته شد. اما تمامی آن ها ناپایدار و در چرخش سخت بودند. اسکیت چهار چرخ یا اسکیت کوآد (quad) توسط James L. Plimpton آمریکایی در سال 1863 توسعه داده شد. کنترل این اسکیت های جدید راحت تر بود. و به سرعت محبوب شدند. تولید اسکیت های درون خطی ادامه داشت اما اسکیت های چهار چرخ بر ورزش های تفریحی تسلط داشتند. با این حال یک بازیکن نیمه حرفه ای و جوان هاکی همراه با برادرش با ساختن اسکیت درون خطی سریع تر و با قدرت مانور بالاتر همه چیز را تغییر دادند.
با معرفی سالیانۀ هزاران محصولات تفریحی ورزشی جدید دربازار، تعداد کمی دارای موفقیت و به رسمیت شناخته شدن اسکیت رولر بلید (Rollerblade) هستند که توسط اسکات اولسون Scott Olson و برادرش توسعه داده شدند. اولسون بعد از موفقیت در هاکی، به پیشرفت خود ادامه داد و در یک تیم عضو لیگ ملی هاکی (NHL) به بازی پرداخت. در سال 1978 اولسون بر روی اسکیت چرخ دار روی یخ بازی می کرد. او عاشق ایدۀ اسکیت بازی کردن در تمامی سال بود و بر این باور بود که بازیکنان هاکی از آموزش با اسکیت در خارج از فصل لذت می برند. اولسون حق توزیع اسکیت برای کانادا و غرب میانه را از شرکت آمریکایی تولید کننده اسکیت به دست آورد. در سال 1980 اولسون از هاکی حرفه ای کناره گیری کرد و تمام وقت به فروش اسکیت پرداخت. او برای رفتن به هر جایی اسکیت می پوشید. او حتی فاصله 200 مایلی بین دو شهر را اسکیت می کرد.
از آنجا که اولسون مدام در حال اسکیت کردن بود چگونگی بهبود دادن اسکیت ها را دریافته بود. او راهی را اختراع کرد که طول تیغه قابل تنظیم باشد و بنابراین قابلیت مانور اسکیت بیشتر می شد. و همچنین ایدۀ توسعۀ یک چرخ با دو بلبرینگ که اسکیت را سریع تر می کرد را مطرح نمود. تولید کننده به این نوآوری ها علاقه مند نبود. از طریق یک جستجوی ثبت اختراع اولسون دریافت که رولر بلید (Rollerblade) شیکاگو، بزرگترین تولید کنندۀ اسکیت چهار چرخ امریکا، یک خط تولید اسکیت غیر فعال دارد که به طراحی او شبیه بود. اولسون 20 ساله برای مذاکره و خرید ثبت اختراع به شیکاگو رفت و در نهایت در سال 1981 آن را به دست آورد.
اولسون شرکت Ole's Innovative Sports را در سال 1982 ثبت کرد. شرکت با اولسون، برادرانش و چند نفر دیگر راه اندازی شد و شروع به مونتاژ اسکیت، در زیر زمین خانه اولسون نمودند. فروش سال اول اسکیت رولر بلید (Rollerblade) که با اضافه کردن پلی اورتان به روی کفش برای ساپورت مچ و یک ترمز برای متوقف کردن مجهز شده بود بالغ بر 300 هزار دلار بود. در سال 1983 شرکت در حال رشد به مکان بزرگتری انتقال داده شد. اولسون همچنین به دنبال امضای قرارداد با بازیکنان لیگ هاکی (NHL)، تبلیغ اسکیت در رسانه ها و متقاعد کردن فروشندگان لوازم ورزشی برای فروش اسکیت بود.
رولر بلید (Rollerblade) به یک نام عمومی تبدیل شد.
با گذشت زمان، تلاش های بازاریابی و استراتژیک برند رولر بلید (Rollerblade) را به اگاهی عموم رساند. علاقه مندان به اسکیت شروع به استفاده از رولر بلید (Rollerblade) به عنوان یک اصطلاح عمومی برای اسکیت های درون خطی کردند.
امروزه 60 تولید کنندۀ اسکیت درون خطی وجود دارند. اما رولر بلید (Rollerblade) با معرفی کردن اولین کفش ها و چرخ های پلی اورتان، اولین ترمز پاشنه و توسعۀ تکنولوژی ترمز فعال (ABT) که یادگیری توقف و کنترل را آسان تر می کند دارای اعتبار خاصی است. رولر بلید (Rollerblade) تقریباً 200 اختراع ثبت شده و 116 علائم تجاری دارد.
1983 اسکات اولسون رولر بلید (Rollerblade) را تأسیس کرد و اصطلاح " رولربلیدینگ" به معنی اسکیت کردن با اسکیت درون خطی است. زیرا شرکت رولر بلید (Rollerblade) تنها تولید کنندۀ اسکیت درون خطی برای مدت زمان زیادی بود. با وجود تولید انبوه، رولر بلیدها دارای مشکلاتی بودند از جمله پوشیدن و تنظیم آن ها مشکل بود و مستعد جمع کردن گرد و خاک در بلبرینگ بودند. چرخ ها به آسانی آسیب می دیدند و ترمزها مانند ترمزهای اسکیت های قدمی در سمت پنجه بودند و خیلی مؤثر عمل نمی کردند. السون در نهایت به دلایل مالی رولر بلید (Rollerblade) را فروخت و صاحبان جدید طرح ها را بهبود بخشیدند. اولین اسکیت های موفق تولید انبوه رولر بلید Lightning TRS بود. در این جفت اسکیت ها نقص ها تا حدودی برطرف شده بودند، از فریم فایبر گلاس استفاده شده بود، چرخ ها بهتر محافظت می شدند، پوشیدن و تنظیم اسکیت آسان تر بود و ترمز قوی تر در عقب اسکیت قرار داده شده بود. با موفقیت Lightning TRS دیگر شرکت های تولید اسکیت مانند Ultra Wheels و Oxygen و K2 راه اندازی شدند.
1989: شرکت رولربلید مدل های Macro و Aeroblades را تولید کرد. اولین اسکیت هایی که به جای استفاده از بند طولانی با سگک بسته می شدند.
1990: شرکت رولر بلید (Rollerblade) رزین های ترموپلاستیک تقویت شده با شیشه ( پلی آمید دی اورتان) را جایگزین ترکیبات پلی اورتانی که قبلاً استفاده می نمود کرد. این کار وزن متوسط اسکیت را تا 50 درصد کاهش داد.
1993: رولر بلید (Rollerblade) تکنولوژی ترمز فعال (Active Brake Technology) را توسعه داد. یک پست فایبر گلاس در انتهای بالای کفش اسکیت و در انتهای دیگر یک ترمز لاستیکی قرار گرفت و به شاسی در عقب چرخ وصل شد. اسکیت سوار با اعمال فشار بر کف اسکیت باعث فعال شدن دسته می شد که ترمز را بر زمین متصل می کند و باعث توقف می شد. قبل از ترمز ABT اسکیت سوار باید پای خود را برای تماس با زمین کج می کرد. طراحی ترمز جدید ایمنی را افزایش می داد.
آیندۀ اسکیت های درون خطی در حد حدس و گمان بود اما این ورزش نشان داد که با قدرت ماندنی است. برای تناسب اندام اسکیت کردن با یک جفت اسکیت درون خطی یک کار عالی است. برای اسکیت کنندگان جوان و پیر اسکیت درون خطی سرشار از شادی و سوزانندۀ کالری، قوی کننده عضلات و نسبت به رانینگ استرس کمتری به بدن وارد می کند. حتی مجلات شروع به توصیۀ اسکیت درون خطی به خوانندگان خود به عنوان یک ورزش کم برخورد و تفریحی (با استفاده از تجهیزات حفاظتی) کردند. در بیشتر شهر ها مسیرهای مناسب برای اسکیت کردن ساخته شد رولر بلید (Rollerblade) همچنان به تولید اسکیت های راحت و انعطاف پذیر به عنوان کلید بازاریابی خود ادامه داد. جدید ترین نوآوری های رولر بلید (Rollerblade) شامل اسکیت های قابل تبدیل ( کفش های قابل جابجایی بر روی فریم چرخ پلاستیکی که اسکیت "طبیعت" نامیده می شد) مدل هایی با کمک فنر برای مسیرهای ناهموار (مانند مدل Coyote و Outback X) و حتی اسکیت های Xtenblade که قابلیت فریم قابل تنظیم برای پاهای در حال رشد کودکان را دارد، بود.
ترجمه شده توسط تیم Osport
استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلا مانع است.
منبع: www.referenceforbusiness.com/history2/47/Rollerblade-Inc.html
www.thoughtco.com/history-of-rollerblades-1992376