">
منابع درآمد میزبانی رویدادهای ورزشی بزرگ چه هستند؟ آیا سرمایه گذاری در استادیوم ها و زیرساخت ها همسان با تعداد بازدید کنندگان و درآمد ها است؟ برگزاری رویدادهای بزرگ ورزشی در شهرهای میزبان چه تأثیری دارند؟ و چرا کشورها به پذیرفته شدن به عنوان میزبان رویدادهای بزرگ ورزشی اینقدر اهمیت می دهند؟
بر اساس گزارش شرکت بلومبرگ، برزیل 11 میلیارد دلار در میزبانی جام جهانی 2014 هزینه کرد. این پول برای بیشتر دیده شدن کشور، ایجاد تصویری از شادی و افزایش پتانسیل جذب توریست هزینه شد. بنابراین آیا هزینه های بالای برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال ارزش آن را دارد؟ جام جهانی فوتبال بیننده بسیاری از خارج کشور میزبان دارد. بعد از میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال در آفریقای جنوبی، 2010، گردشگری بین المللی آفریقای جنوبی با نرخ رشد متوسط سالانه 7.4 درصد طی سه سال، به 9.6 میلیون بازدید کننده در سال 2013 رسید. برزیل اینقدر خوش شانس نبود و نرخ گردشگر از جولای 2014 برای 12 ماه ثابت ماند.
اندازه گیری بازگشت سرمایه
بر اساس گزارش مشترک مشاوران هتل داری HVS و خدمات مشاوره برای سرمایه گذاری هتل در جنوب آمریکا، Hotelinvest ، اثر جام جهانی در صنعت گردشگری و هتل داری برزیل زودگذر و میراث آن ناامید کننده بود. فراتر از بازسازی چند فرودگاه و مدرن کردن هتل ها، احتمالا ماندگارترین اثر این مسابقات شکست 7-1 برزیل از آلمان بود.
اگرچه شرکت های هتل داری بزرگ مانند، هایت، آکور و اینترکنتیننتال تأسیس هتل های خود در شهر های مختلف برزیل را تعطیل نکرده اند.
شرکت هتل داری هیلتون ورلدواید، اولین هتل خود را در ریو دو ژانیرو در ماه آوریل سال گذشته افتتاح کرد. بازی های المپیک امسال و افزایش توریست به علت دو رویداد جام جهانی و بازی های المپیک، دلایل اساسی برای تصمیم به بازگشایی هتل در پایتخت گردشگری برزیل بود.
هتل هیلتون باررای ریودوژانیرو به دهکده المپیک بسیار نزدیک و فقط 15 دقیقه از ساحل باررا فاصله دارد.
گروه های هتل داری اعتقاد دارند که یک رشد سیستماتیک در بازار برزیل، به علت اثر هاله ای ( نوعی خطا در شناخت و تصمیم گیری گفته میشود ) المپیک امسال، کاهش تورم و رشد اقتصاد برزیل وجود دارد. این درست است که رویدادهای بزرگ اغلب به عنوان یک کاتالیزور در باز کردن هتل در برخی شهرها عمل می کند، اما در بلند مدت موارد کسب و کار زیاد می شود.
ارزیابی تأثیر اجتماعی
پکن، پایتخت چین درحالی میزبانی بازی های المپیک 2022 را برای خود گرفت که با مشکل طبیعی کمبود بارش برف روبه رو است. انتخاب شدن به عنوان میزبان بازی های المپیک به علت اعتبار جهانی و هم به علت بهبود اقتصاد محلی و تأثیر اجتماعی آن است. دلیل اصلی که پکن توانست میزبانی این بازی ها را بگیرد، این بود که چین متعهد شد با آلودگی هوا که در طول بازی های المپیک 2008 برای بینندگان تلویزیونی مشهود بود، مقابله کند.
یکی دیگر از دلایل پیروزی چین بر قزاقستان در میزبانی المپیک، به علت تلاش زیاد چین و هزینه 500 میلیار دلار در صنعت ورزش و تولید میلیون ها شغل جدید می باشد.
میزبانی موفق جام ملت های اروپا در تابستان امسال در فرانسه، بر توسعه نسل مدرن سالن های ورزشی در این منطقه متمرکز شد.
داشتن میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی در گذشته، مانند یورو 1984 و جام جهانی 1996، تجربه و مهارت فرانسه را افزایش داده بود. اما استادیوم ها کهنه و قدیمی شده بودند.
بر اساس آمار رسمی دولت فرانسه، ساخت استادیوم های جدید و مدرن کردن زمین های قدیمی مانند ورزشگاه ولودروم مارسی، 1.6 میلیارد یورو هزینه در بر داشته است. امید است که استادیوم های جدید انگیزه های بیشتری را برای فوتبالیست های آماتور و حرفه ای فرانسه ایجاد کند. میانگین ظرفیت استادیوم های فرانسه حالا از 27000 نفر به 35000 نفر افزایش یافته است. که این افزایش ظرفیت، 183 میلیون یورو به درآمد باشگاه ها اضافه می کند.
ورود به جامعه بین المللی
بدست آوردن بازده اقتصادی منطقه ای و ملی قابل توجه، همراه با افزایش مشارکت در سطح مردمی بخشی از استراتژی گرفتن میزبانی جام جهانی راگبی سال گذشته توسط انگلستان و ولز بود. مسابقات در 11 شهر و 13 سالن مختلف از لستر در ساحل جنوب، میدلنز و نیوکاسل در شمال برگزار شد.
بازی های المپیک به ندرت در خارج شهر برگزار می شود. اما پوشش جغرافیایی وسیع تر از چیزی شبیه به لیگ قهرمانان اروپا و جام جهانی راگبی به پخش گسترده منافع اقتصادی در کل منطقه کمک می کند. در سال گذشته سالن هایی در سرتاسر انگلستان و ولز در اختیار طرفداران راگبی قرار گرفت تا بتوانند تیم خود را تشویق کنند.
جام جهانی راگبی 2015 رکورد تقاضا برای بلیط را شکست و 466000 تماشاگر خارجی در طول این مسابقات وارد انگلستان شدند. محاسبه تعداد احتمالی تماشاگر بر اساس تعداد کل بلیط موجود، به علاوه یک نظر سنجی از علاقه به خرید بلیط در میان طرفداران راگبی در سرتاسر جهان استوار بود.
پیش بینی شده بود که تماشاگران 869 میلیون پوند در طول برگزاری مسابقات در شهر میزبان هزینه کنند. به طور کلی جام جهانی راگبی 2015 بالغ بر 2.2 میلیارد پوند از فروش بلیط، هزینه در استادیوم، سرمایه گذاری زیربنایی و اثر غیر مستقیم مانند اقامت در هتل، رزرو رستوران و پول خرج شده در خیابان های اصلی درآمد زایی کرد.
بنابر این این پیش بینی ها درست بود؟ مشاوران اقتصادی اعتقاد دارند که باید کمی بیشتر صبر کرد و همه جوانب را بعد از رویدادهای ورزشی بررسی کرد.
مشاوران می گویند که آنچه در حال حاضر می دانیم این است که سازمان مربو طه 2.4 میلیون بلیط فروخته اند. با مقایسه پیش بینی 2.2 میلیون، بنابراین تمام ورزشگاه ها پر بود. شاخص کلیدی برای ما این است که چه تعداد تماشاگر از خارج وارد شدند و چه میزان خرج کرده اند.
با توجه به شرکت گردشگری VisitBritain، گردشگرانی که برای این رویداد ورزشی بزرگ به انگلستان آمدند، بیشترین سود را به اقتصاد انگلستان رساندند. آنها به طور سنتی اقامت بیشتری داشتند، میل به سفر در سراسر کشور منجر به صرف پول بیشتری از طرف گردشگران شد.
مدیر شرکت گردشگری VisitBritain معتقد است که جام جهانی راگبی حجم قابل توجهی از تماشاگران را از استرالیا، آفریقا، شمال آمریکا و اروپا به خود جلب کرد با میانگین اقامت 24 شب. و با 48 مسابقه پخش شده بین 11 شهر میزبان، نتایج مثبت آن در سرتاسر مناطق مشهود بود.
تحقیقات شرکت گردشگری VisitBritain ثبت رکورد افزایش 12 درصدی (3.4 میلیون) گردشگر بین المللی برای اکتبر 2015، در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل. منصفانه است که فرض کنیم تعداد قابل توجهی از این گردشگران برای این به چنین رویداد بزرگ ورزشی آمده اند که ببینند تیوزلند جام راگبی را برای سومین بار در 31 اکتبر در ورزشگاه تویینکهام به بالای سر می برد.
ترجمه شده توسط تیم Osport
استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلا مانع است.
منبع سایت: raconteur.net