">
دسته ترمز دوچرخه یک اهرم فلزی کوچک است که بر روی فرمان دوچرخه نصب می شود که هنگامیکه کشیده شود ترمزها را به کار می اندازد (یا با کشیدن کابل یا فشرده سازی مایع هیدرولیک) تا دوچرخه را متوقف کند. به علت موقعیت دسته ترمز به روی فرمان دوچرخه، این قطعه مستعد آسیب پذیری، به ویژه در زمان برخوردها است. بنابراین اگر نیاز به تعویض یکی از دسته ترمزها و یا هر دو را دارید مهم است که بدانید چه نوعی را انتخاب کنید. نوع دسته ترمزی که شما نیاز دارید در مرحلۀ اول به نوع دوچرخه شما، دوچرخه بی ام ایکس، دوچرخه کوهستان و یا دوچرخه جاده و به دنبال آن نوع ترمز دوچرخه (ترمزهای دیسکی هیدرولیکی و ترمزهای طوقهای کابلی) و در نهایت عوامل دیگری مانند قطر فرمان و یا تولید کننده های گروپ ست های دوچرخه بستگی دارد.
برای ترمزهای کابلی، که در اینجا بیشتر مورد بحث قرار خواهد گرفت، دو نوع اصلی دسته وجود دارد، بر اساس طول کابل ترمز که برای مقدار مشخص از حرکت اهرم کشیده می شود، دو نوع دسته ترمز اصلی وجود دارد؛ دسته کشش کوتاه (یا کشش استاندارد) و دسته کشش بلند.
کشش استاندارد: این نوع دسته ها برای کار با ترمزهای کالیپر (که در دوچرخه های بی ام ایکس یا دوچرخه جاده پیدا می شوند) و یا ترمزهای cantilever کشش مرکزی سنتی (که در دوچرخه های Cyclo-X یافت می شود) طراحی شده اند.
کشش طولانی: این نوع دسته ها با ترمزهای cantilever با کشش مستقیم مانند ویبریک (V-Brakes) که در بسیاری از دوچرخه های کوهستان به علاوۀ ترمزهای دیسک کابل دوچرخه های کوهستان یافت می شود.
بسیار مهم است که نوع درست دسته ترمز را با نوع صحیح ترمز مطابقت دهیم به طوریکه اهرم مقدار کافی نیرو و جابجایی برای به کار انداختن ترمزها داشته باشد (اصطلاحی که به "مزیت مکانیکی" اشاره دارد. برای مثال اهرم های کشش طولانی دارای مزیت مکانیکی دو برابری به نسبت اهرم های کشش استاندارد هستند به این معنی که کابل با نصف سختی به دوبرابر مقدار کشیده می شود) نامتناسب بودن دسته ترمز و ترمز سبب ایجاد مزیت مکانیکی خیلی زیاد و یا کم می شود به این معنی که ترمز بیش از حد تیز و یا بیش از حد نرم عمل می کند.
دسته های ترمز BMX
مشابه بسیاری از اجزای دوچرخه های BMX، انتخاب دسته ترمز، با وجود گزینه های بسیاری که برای ارتقاء دسته های موجود به مدل هایی با تیغه های کوتاه تر برای ترمز گرفتن با یک انگشت و ظاهری براق و یا از نظر رنگی مشابه با قسمت های دیگر دوچرخه در دسترس است، می تواند گزینه ای کاملاً شخصی برای دوچرخه سوار باشد.
با این حال، اگر به روز رسانی فقط سلیقه ای باشد باید مطمئن شوید که دسته ترمز انتخابی با ترمز موجود سازگار است. که می توان به طور معمول یکی از سه نوع ترمز طوقه ای فعال شونده با کابل را انتخاب کرد. فشار بر روی دسته ترمز کابلی را می کشد که مکانیسم ترمز را درگیر می کند و اهرم های ترمز به روی طوقۀ چرخ کشیده می شوند. این سه نوع ترمز U-brakes و cantilever brakes و caliper brakes هستند.
هر کدام از این انواع ترمزها معمولا از یک دسته ترمز استاندارد استفاده می کنند. بنابراین تنها لازم است که رنگ و طول تیغۀ مورد نظر خود را انتخاب کنید. با این حال یکی از عوامل مهمی که باید در نظر بگیرید این است که شما در حال راندن یک دوچرخه با نوآوری detangler که با نام gyro هم شناخته می شود هستید. که به شما امکان می دهد فرمان دوچرخه را 360 درجه بچرخانید بدون اینکه کابل های ترمز در هم پیچیده شوند.
اگر شما یکی از این دوچرخه ها را استفاده می کنید لازم است دسته ترمز مخصوص BMX که اهرم دوگانه نامیده می شود و دارای قابلیت کشیدن دو کابل مجزا است که در تنظیمات detangler مورد نیاز است را انتخاب کنید.
توجه داشته باشید که نو آوری detangler معمولاً فقط برای ترمز عقب استفاده می شود در نتیجه شما تنها به یک اهرم دوگانه احتیاج دارید. کابل ترمز جلو می تواند از طریق کرپی فرمان و پیشانی از طریق کرپی فرمان برای جلوگیری از پیخ خوردگی کابل عبور داده شود.
دسته های ترمز دوچرخه های Cyclo – X
دوچرخه های Cyclo – X به طور سنتی نوعی از ترمز طوقه ای استفاده می کند که به عنوان cantilevers کشش مرکزی شناخته می شود. این ترمز ترکیبی از قدرت، پاک کنندگی(برای لجن و تایرهای پهن تر) و سازگاری با اهرم های دوچرخه جاده است که آن را به گزینه های محبوب برای دوچرخه های Cyclo-X تبدیل کرده است.
همانند ترمزهای دوچرخه جاده، ترمزهای طوقه ای Cyclo-X با دسته های ترمز / سر دنده با کشش استاندارد مناسب فرمان کورسی(drop handlebar) هستند.
دسته های وی بریک دوچرخه های کوهستان
اکثر دوچرخه های کوهستان و/ یا دوچرخه های شهری/هیبریدی که از ترمزهای طوقه ای استفاده می کنند نوع خاصی از ترمز cantilever که وی بریک نامیده می شود را استفاده می کنند. که شامل دو اهرم ترمز جداگانه است که روی هر اهرم قسمت خاصی برای اتصال پدهای ترمز در نظر گرفته شده است. هر دوی این اهرم ها بر روی دوشاخه جلوی بدنه نصب میشوند. در طرف دیگر یکی از اهرمها، از قطعه فلزی کوچکی به اسم نودل استفاده شده است که محل عبور کابل داخلی است و اهرم دیگر نیز قسمت ثابتی دارد که کابل داخلی در آن محکم میشود.
با وی بریک (همچنین ترمزهای cantilever کشش مستقیم در مقابل ترمزهای cantilever کشش مرکزی که در دوچرخه های Cyclo-X یافت می گردد، نامیده می شود که در بالا ذکر شد) کابل به سمت یکی از بازوهای ترمز تراز می شود، یک بازو به سمت داخل وارد می شود و بازوی دیگر را می کشد و لنت ترمز را در تماس با طوقه قرار می دهد.
مهمترین چیزی که در زمان خرید دسته وی بریک دوچرخه کوهستان باید در نظر بگیرید این است که آن ها باید کشش طولانی باشند – کشیدگی دوبرابری کابل و ارائه مزیت مکانیکی دوبرابری به نسبت ترمزهای کششی استاندارد که در ترمزهای caliper به کار می رود. ممکن است شما این گزینه را به عنوان کشش خطی ببینید. – بله اصطلاحات متعدد به کار رفته گیج کننده است.
دسته های وی بریک کشش طولانی به طور کلی برای استفاده در دوچرخه های کوهستان با سیستم های ترمز دیسکی / کابل مناسب هستند. در حالیکه همه دسته های v-brake از نظر مکانیکی بسیار مشابه هستند، مدل های برتر ممکن است قابلیت تنظیم بیشتر و وزن کمتر در مواد و ساختار را ارائه کنند.
دسته های ترمز جاده
اکثر دوچرخه های جاده - شامل دوچرخه های جاده مسابقه، تایم تریل، سه گانه و تورها – از نوعی ترمز طوقه ای که ترمز caliper نامیده می شود، و نیاز به دسته کشش استاندارد دارد ( بر خلاف دسته های کشش طولانی که در v-brakes دوچرخه های کوهستان استفاده شده است) استفاده می کنند.
دسته های ترمز دوچرخه های جاده از دسته های BMX و MTB به طور عمده از نظر موقعیت خود متفاوت هستند – آن ها به صورت عمودی در یک قسمت منحنی از فرمان کورسی نصب می شوند، با یک شکل دسته که مطابق با قسمت منحنی میله است – به اضافه این حقیقت که مکانیسم تغییر دنده / دسته ترمز بر روی اکثر دوچرخه های جاده مدرن در هم ترکیب شده است. این به این معنی است که در صورت آسیب دیدن باید کل واحد را جایگزین کنید.
با این حال برخی مواردی وجود که ممکن است شما نیاز به دسته ترمز تنها داشته باشید. برای مثال در دوچرخه های جاده قدیمی یا در برخی از مدل ها که تعویض کننده دنده واحد مجزایی است. و یا دوچرخه های تایم تریل مدرن.
ترجمه شده توسط تیم Osport
استفاده از این مطلب تنها با ذکر منبع و دادن لینک فعال به مطلب مجاز می باشد.
منبع: hub.chainreactioncycles.com/buying-guides/components/brake-levers-buying-guide