">
دیدگاه شرکت
ما در جهانی زندگی می کنیم که با هم رشد می کند. تغییرات سریع است و اطلاعات فراوانی ارائه می شود. شرکت پوما عقیده دارد که در چنین جهانی موفقیت یک برند به کیفیت محصولات آن بستگی دارد. پشت محصولات باید یک نام تجاری منحصر به فرد وجود داشته باشد. تنها در این حالت است که از رقیب پیشی می گیریم. پوما مصمم است که یکی از این برندهای خاص باشد که به روش های مختلف با موضوعات برخورد می کند. پوما می خواهد بدون اشتباه و متقاعد کننده باشد. پوما بزرگترین شرکت نیست اما در میان دیگر برندها قابل تشخیص است.
تاریخ های کلیدی
1924: رادلف و آدی داسلر، اولین شرکت کفش را راه اندازی کردند.
1948: رادلف داسلر اولین شرکت خود Puma Schuhfabrik Rudolf Dassler را راه اندازی کرد.
1959: همسر رادولف و دو پسرش مالکان بخشی از شرکت شدند.
1962: کفش های شرکت پوما به بیش از 100 کشور حمل می شود.
1974: آرمین داسلر به عنوان مدیرعامل شرکت معرفی شد.
1986: سهام پوما در بورس عرضه شد
1991: Proventus AB سهامدار عمده شرکت شد.
1993: یوخن زایتس 30 ساله به عنوان مدیرعامل شرکت انتخاب شد
1998: پوما مالکیت 25 درصد از برند آمریکایی تولید پوشاک ورزشی Logo Athletic به دست آورد.
1999: Monarchy/Regency بزرگترین سهام دار شرکت شد.
2001: Speedcat پوما متولد شد.
2002: پوما مالکیت Tretorn Group را به دست آورد
2006: کفش فوتبال "SPEED BOOT V1.06" معرفی شد.
2008: پوما برای اولین بار در مسابقات قایقرانی شرکت کرد.
2010: پوما از اولین کیت فوتبال قارهای جهان، با نام کیت وحدت رونمایی کرد.
2014: پوما قدرتمندترین کفش خود، evoPOWER را معرفی کرد
2016: پوما تأمینکننده انحصاری کفش و لباس فرم تیم اتومبیلرانی فرمول یک رد بول شد.
تاریخچۀ شرکت
شرکت پوما در میان تولید کنندگان برجسته کفش ورزشی، پوشاک ورزشی و لوازم جانبی در جهان جایگاه خاصی دارد. شرکت پوما به ویژه برای تولیدات خود در زمینۀ کفش فوتبال و حمایت مالی از برخی ستارگان فوتبال بین المللی مانند دیگو مارادونا، لوتار ماتئوس، شناخته شده است. شرکت پوما خطوط تولیدی کفش و لباس های ورزشی که توسط Lamine Kouyate, Amy Garbers و دیگران طراحی می شود را ارائه می نماید. از سال 1996 شرکت پوما فعالیت خود را در آمریکا تشدید کرده است و سهم 8 درصدی در بازار آمریکا دارد. شرکت پوما مالک 25 درصد از برند آمریکایی تولید پوشاک ورزشی Logo Athletic است که مجوز لیگهای حرفهای فوتبال و بسکتبال آمریکا را دارد. گروه سرگرمی Monarchy/Regency مالکیت 32 درصد از شرکت پوما را دارد. از سال ۲۰۰۷ پوما بخشی از گروه فرانسوی کرینگ بوده است.
1920 شروع کار
در شهر کوچک هرتسوگنآوراخ، نه چندان دور از شهرستان آلمانی نورنبرگ، دو برادر اساس تولیدات ورزشی را آغاز کردند که تبدیل به برند معروف اروپایی شد. رادلف و آدی داسلر در یک خانوادۀ فقیر به دنیا آمدند. پدر آن ها کریستف داسلر، یک کارگر کارخانۀ کفش بود. درحالیکه مادرشان، ، پائولین داسلر یک خشک شویی کوچک را اداره می کرد. رادلف داسلر در سن 15 سالگی در همان کارخانه ای که پدر کار می کرد شروع به کار نمود و به سرعت شایستگی خود را نشان داد. او بسیار فعال، مقاوم و بلند همت بود و پولی را که به سختی به دست می اورد به جای خرج کردن، جمع می کرد. این بود تا بعد از جنگ جهانی اول که او توانست خودش را در کسب و کار ثابت کند. بعد از اتمام جنگ جهانی رادلف داسلر اولین مقام خود را در مدیریت کسب و کار در یک کارخانۀ ظروف چینی و بعد از آن در کسب و کار عمده فروشی چرم در نورنبورگ به دست آورد.
در اوایل دهۀ 1920 رادلف داسلر تصمیم گرفت که به هرتسوگنآوراخ بازگردد و همراه با برادرش آدی در کسب و کار شریک گردد. شرکت آن ها که به این صورت در سال 1924 تشکیل شد به تولید دمپایی و کفش پرداخت. تمرکز رادلف داسلر بر روی کسب و کار شرکت بود درحالیکه آدی از عملیات فنی و تولید مراقبت می کرد. به زودی دریافتند که بازار امیدوار کننده ای برای محصولات آن ها وجود ندارد پس به تولید track shoes و کفش فوتبال پرداختند. یک بازاری که تازه به راه افتاده بود.
با یک خوشانسی شرکت اولین مشتری عمدۀ خود را به دست آورد. باشگاه ورزشی در هرتسوگنآوراخ 10 هزار جفت کفش ورزشی در سال 1925 سفارش داد. بنابراین با وجود رکود اقتصادی جهانی در اواخر دهۀ 1920، شرکت داسلر اوج گرفت و در میان شرکت های تولید کننده کالاهای ورزشی به شهرت و اعتبار دست یافت. نیمی از ورزشکاران شرکت کننده در المپیک 1928 آمستردام کفش های داسلر را به پا داشتند. در سال 1936 جسی اونز ستارۀ آفریقایی- آمریکایی دو با بردن چهار مدال طلا در بازی های المپیک برلین، درحالیکه کفش داسلر را به پا داشت، شرکت داسلر را در منظر عموم قرار داد.
سه سال بعد جنگ جهانی دوم شروع شد. اگرچه دو برادر به دلایلی در زمان جنگ تولید را رها کردند، اما این رویداد مخرب جهانی انتهای کار شرکت داسلر نبود. اما یک دعوای خانوادگی سبب جدایی دو برادر شد. در سال 1948 مشاجرۀ سختی بین دو برادر در گرفت. برادران داسلر هرگز با یکدیگر آشتی نکردند. شرکت آن ها به دو شرکت مجزا تبدیل شد. آدولف داسلر شرکت خود به نام ادیداس ( ترکیبی از نام مستعار آدی و سه حرف اول نام خانوادگی او) را راه اندازی کرد. رادلف داسلر فروشگاه خود با نام Puma Schuhfabrik Rudolf Dassler را راه اندازی کرد. دو برادر رقیب هم شدند.
تعدادی از ورزشکاران در سطح جهانی، بویژه دوندگان و بازیکنان فوتبال، به شرکت جوان پوما کمک کردند تا در بین ورزشکاران پذیرفته شود. در سال 1950 در اولین مسابقه فوتبال بین المللی پس از جنگ جهانی دوم، چندین بازیکن آلمان کفش "Atom" پوما را به پا داشتند. بازی های المپیک در سال 1952 در هلسینکی موفقیت چشمگیری برای پوما بود و بازار انگلستان به روی شرکت جوان باز شد. در سال های 1952 و 1956 شرکت پوما تولید کنندۀ کفش رسمی کمیته المپیک آمریکا شد. در سال 1952 تیم امدادی 400 متر زنان آمریکایی موفق به کسب مدال طلای المپیک با کفش های پوما شد. تصویر پوما همچنین در سرتاسر جهان با رشد و ترقی بازیکن فوتبال، پله، درخشید. " پادشاه استادیوم" که کفش " King" پومارا به پا داشت. بعد از سختی های اوایل کار، کسب و کار پوما رونق گرفت. کفش های پوما به 55 کشور در پنج قاره صادر شد. اولین خط تولید دارای مجوز در اتریش افتتاح شد. در سال 1959 همسر و پسران رادلف داسلر مالک بخشی از کارخانه شدند. در سال 1962 کفش های پوما تقریباً به 100 کشور در سراسر جهان صادر می شد.
یکی دیگر از مشخصات پوما نوآوری در محصولات بود. در سال 1960 تکنولوژی جدیدی برای کفش های فوتبال معرفی کرد. استفاده از جوش برای وصل کردن رویۀ کفش به کفی کفش. به سرعت 80 درصد از کفش های فوتبال با این تکنولوژی تولید می شدند. در اوایل دهۀ 1960 کفش های دو منحصر به فردی را تولید کرد که حرکات طبیعی پا، بر اساس آخرین تحقیقات پزشکی آن زمان، را ساپورت می کرد. در اواخر دهۀ 1960 پوما اولین شرکتی بود که کفش های ورزشی با نوار چسب ولکرو ( بست ولکرو از دوقسمت تشکیل شده که معمولاً بصورت دو نوار یا دو مربع در دو طرف جسمی که لازم است بهم وصل گردد قرار داده میشود. تکه اول از قلابهای بسیار کوچک و تکه دوم از حلقههای ریز تشکیل شدهاست. وقتی بهم فشرده شوند قلابها در حلقهها فرورفته و بست محکم میگردد.) تولید کرد.
نسل دوم رهبری خانواده در دهۀ 1970
رادلف داسلر در سال 1974 درگذشت. و پسر او آرمین داسلر که از اوایل دهۀ 1960 مدیریت اولین شرکت تابعۀ پوما در سالزبورگ، اتریش را به عهده داشت جای او را گرفت. دوازده سال بعد سهام پوما در بورس عرضه شد و شرکت به Puma AG Rudolf Dassler Sport تغییر نام داد. شرکت به ارائۀ محصولات نوآورانه ادامه داد. در اواسط دهۀ 1970 پوما تکنولوژی جدیدی که به اصطلاح S.P.A. نامیده می شد را معرفی کرد. که کفش ورزشی با پاشنه بلند تر برای کاهش دادن فشار برروی تاندون آشیل ساخته می شد. در سال 1982 آرمین داسلر کفی Duoflex پوما را اختراع کرد. این کفی با شکاف های ویژه ای بود که تحرک پا را افزایش می داد. در سال 1989 شرکت پوما سیستم کفش ورزشی Trinomic با سلول های هگزاگونالی که در کفی کفش به عنوان یک لایه قرار می گرفت. اختراع دیگر در سال های 1990 و 1991 معرفی شد. کفش های Inspector، کفش هایی برای کودکان بود که پنجره ای در کف کفش داشت که به والدین و مربیان امکان می داد که ملاحظه کنند که آیا این کفش هنوز مناسب پای کودک هست و یا نه. تکنولوژیPuma Disc System در کفش های ورزشی و اوقات فراغت، که به جای استفاده از بند با استفاده از یک دیسک یک سری از سیم ها را محکم می کرد.
در طول دهۀ 1970 و 1980، ورزشکاران مشهور جهانی از کفش و پوشاک ورزشی پوما استفاده می کردند. دوایت استون، قهرمان پرش ارتفاع، که از کفش های شرکت پوما استفاده می کرد، سه بار رکورد جهانی را بین سال های 1973 تا 1976 شکست. در سال 1977 بازیکن تنیس، Guillermo Vilas با کفش های پوما برندۀ مسابقات آزاد امریکا و فرانسه شد. Renaldo Nehemia قهرمان دو میدانی، سه رکورد جهانی را در دو با مانع بین سال های 1979 و 1981 با استفاده از کفش های شرکت پوما شکست. در اوایل دهۀ 1980 مارکوس آلن، ستارۀ فوتبال آمریکا در تیم اوکلند ریدرز، به علاوۀ بازیکن های فوق العادۀ بیسبال، جیم رایس و راجرز کلمن، هر دو از تیم رد ساکس و جورج برت از تیم کانزاس سیتی رویال کفش های پوما را مورد حمایت قرار دادند. دوندۀ آمریکایی، اولین اشفورد، در بازی های المپیک 1984 لس انجلس، دو مدال طلا با کفش های شرکت پوما به دست آورد. ستارگان تنیس، مارتینا ناوراتیلووا و نابغۀ جوان آلمانی بوریس بکر با کفش های پوما در رقابت های مشهور تنیس ویمبلدون در اواسط دهۀ 1980 برنده بودند.
در سال 1991، Swedish conglomerate Proventus AB عمدۀ سهام پوما در فرانکفورت و مونیخ را خرید. در همان سال، شرکت بین المللی پوما تأسیس شد. یک شرکت مرکزی برای بخش های پوما در شرق دور، استرالیا، اسپانیا، فرانسه، اتریش و آلمان، که به عنوان مراکز مستقل سازماندهی شده بودند. علیرغم سود بالای شرکت و موفقیت آن، سود شرکت به طور پیوسته کاهش یافت تا اوایل دهۀ 1990 ادامه داشت. این روند تا سال 1994 که شرکت به سود دهی رسید به طول انجامید. و سهامداران پوما سود سهام را در سال 1996 دریافت کردند.
مدیریت جدید در دهۀ 1990
در سال 1993 چشم انداز پوما روشن بود. شرکت برای یک دهه در وضعیت بسیار بدی بود. در دسامبر 1992 سهامدار عمدۀ شرکت، Proventus، سرمایه شرکت پوما را 50 میلیون مارک آلمان افزایش داد. شرکت در یک بازار راکد با چرخه های تولید به طور فزاینده سریع که منجر به افزایش هزینه های تحقیق، توسعه و بازاریابی به علاوۀ کاهش های مداوم قیمت های مدل های قدیمی تر رقابت کرد. اگرچه نام پوما کاملاً شناخته شده بود، شرکتی که در دهۀ 1980 نیمی از میزان فروش کفش را با قیمت پایین تولید می کرد در حال حاضر با این قیمت پایین در نبرد بود. بسیار شبیه به رقیب خود ادیداس، پوما برای رسیدن به موفقیت بازارهای با قیمت پایین را ترک و وارد بازارهای عالی – قلمرو سنتی غول های آمریکایی نایک و ریباک شد. و این امر را هدف خود قرار داد. شاید این تلاش کم و خیلی دیر بود. این استراتژی در ابتدا منجر به کاهش قابل توجهی در فروش و سهم بازار شد. این حقیقت موفقیت آمیز نوآوری دیسک در کفش های جدید پوما در سال 1992 تعهد گرانی بود که به مشکلات شرکت پوما افزود. در ماه فوریۀ 1993 کاملاً واضح بود که شرکت پوما به رهبری جدیدی نیاز دارد. و سهامدار اصلی شرکت، Proventus، مدیر ارشد اجرایی شرکت را عوض کرد. استفان جاکبسون، مدیر جدید، از شرکت فرعی دیگر Proventus، که تجهیزات برای ورزش ماهیگیری تولید می کرد آمده بود.
ورود یوخن زایتس 30 ساله اوقات خوشی را برای پوما به ارمغان اورد. تمام زمانیکه جوانترین مدیر از شرکت تجاری عمومی اروپا، یوخن زایتس مدرک MBA (کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی) از مدرسه کسب و کار اروپا را داشت و از برزیل به امریکا مسافرت کرده بود. اولیت تجربه به عنوان مدیریت تولید از کلگیت پالمولیو در نیویورک و هامبورگ شروع کرد. در سال 1990 او به پوما ملحق شد و به عنوان معاون رئیس بازاریابی بین المللی و فروش، جاییکه او مسئول استراتژی ارتباطات بین المللی این شرکت بود و به طور قابل توجهی به تغییر موقعیت نام تجاری پوما کمک کرده است. یکسال بعد از اینکه یوخن زایتس مدیرعامل پوما شد، پوما اولین سود خود ( 25 میلیون مارک آلمان) بعد از فروش اولیه سهام آن در سال 1986را گزارش داد. تحت مدیریت یوخن زایتس شرکت فعالیتی جهت دار و اساسی " برنامه سازگاری" که شامل کم کردن دقیق هزینه ها و سازماندهی مجدد معیارها بود را شروع کرد. ساختار انعطاف ناپذیر، جایگزین شد و بخش خرید و توسعه محصول باهم ادغام شدند. چندین انبار با انبار توزیع مرکزی جایگزین شد و تمام شعبه ها مرکز سود شدند.
تغییر ساختار پوما یک بخش از داستان موفقیت جدید پوما بود. دیگری طرح های بازاریابی نوآورانه بود. در مرکز این فعالیت موقعیت نام تجاری پوما به عنوان یک نام تجاری بین المللی برای کفش های ورزشی با کیفیت بالا، منسوجات ورزشی و لوازم جانبی بود. این شرکت همچنین بر اساس مفاهیم بازاریابی نوآورانه خود بر روند تحقیقات تمرکز بیشتری نمود، که پیش از این نادیده گرفته شده بود و به نوعی باعث رکود گذشته پوما شده بود.
در نتیجه شرکت پوما برنامۀ بازار یابی "Puma-Offensive '95," را با چهار حوزۀ کلیدی فعالیت راه اندازی کرد. حوزۀ اول در جهت احیای کفش چرم جیر کلاسیک پوما در باشگاه های مطرح نیویورک، لس آنجلس و سان فرانسیسکو بود. شرکت پوما مجموعه کفش هایی با نام "originals" در رنگ های مختلف و مطابق با کلکسیون منسوجات که نسل اهل مد و هوشیار و جوان را هدف قرار می داد، را توسعه داد. دومین قسمت از این طرح کلی بازاریابی تمرکز بر روی تیم های ورزشی جهانی بود. چهره های بزرگ ورزشی مانند ستاره فوتبال آلمان، لوتار ماتئوس، و قهرمان دو سرعت جامائیکایی، مارلیت اوتی، محصولات پوما را در یک کمپین تبلیغاتی نشان دادند. قطعۀ سوم در بازاریابی پوما به عنوان " المثنی" شناخته می شد. که خط تولید " مد برای طرفداران" که از طریق خرده فروشان ورزشی و باشگاه های فوتبال در دسترس راه اندازی شد.
یکی از موفق ترین عناصر تلاش بازاریابی هماهنگ پوما Street Soccer Cup رقابت های جهانی فوتبال خیابانی بود که اولین بار در سال 1994 آغاز شد. در سال 1993 "street ball" ( یک نوع بسکتبال غیر رسمی که به ویژه در مناطق شهری مانند پارکینگ، زمین های بازی و ... بازی می شد) به شدت پر طرفدار شد. به طوریکه کودکان برای این نوع بازی بسکتبال به حیاط خانه ها، زمین های بازی و پارکینگ ها یورش آوردند. شرکت پوما در جهت پرطرفدارتر کردن این ورزش تلاش کرد. که تحت عنوان طرفداری پوما از تکنیک و زیرکی ورزشگرایانه و تمرکز بر تفریحات گاه به گاه به جای باشگاهای منظم و ترجیح لباس های راحت به جای لباس های یک شکل مطرح می شود. قوانین جدید برای این بازی نیز باید برقرار شود. فوتبال خیابانی در خیابان بر روی یک سطح بتن و یا آسفالت نه در یک زمین چمن بازی می شد. در یک زمین 20 در 14 متر که توسط حصاری مرز بندی شده بود. چهار بازیکن به اضافۀ یک بازیکن ذخیره به دو دروازه حمله می کردند. فوتبال خیابانی در دو گروه سنی بازی می شد: گروه سنی 10 تا 13 سال و 14 تا 16 سال.
این کمپین با همکاری مجلۀ ورزشی آلمانی Sport-Bild و با حمایت مغازه های خرده فروشی کالاهای ورزشی برگزار شد. دیگر شرکت برجستۀ آلمانی نیز به عنوان اسپانسر به پوما ملحق شد. نوجوانان آلمانی این ایده را پذیرفتند. در حقیقت تقاضا از ظرفیت بیشتر شد و بسیاری از ثبت نام کنندگان پذیرفته نشدند. تقریباً 31 هزار نوجوان در سنین بین 10 و 16 سال به توپ ضربه می زدند در بالغ بر 6 هزار تیم با نام هایی مثل "Magic" "Street Attacks" "Turkish Brothers". بیشتر از 250 هزار نفر این بازی ها را در بیشتر از 200 مسابقه مشاهده کردند. دیدار نهایی در مقابل ساختمان مجلس در برلین برگزار شد. موفقیت این مفهوم نوآورانه شرکت پوما را تشویق به ادامه این کار در سطح بین المللی در سال 1995 نمود. جام فوتبال خیابانی سال 95 همچنین در فرانسه، هنگ کنگ و توکیو نیز برگزار شد. شرکت پوما یک خط جدید از کفش های خیابانی و مجموعه ای از لباس های رنگارنگ برای بازیکنان و تماشاگران را معرفی کرد. رویهم رفته، تقریباً 800 هزار فرد بازی 70 هزار کودک بازیکن فوتبال در بیش از 400 مسابقه تماشا کردند.
اواسط دهۀ 1990 به بعد؛ فتح غرب اروپا و شمال امریکا
در سال 1996 پایان دورۀ بازسازی پوما بود که از سال 1993 شروع شده بود. این یک دوره ائتلاف های جدید و سرمایه گذاری عالی در بازاریابی بین المللی و توسعه محصول جدید بود. برای اولین بار بعد از اینکه سهام شرکت در بورس عرضه شده بود، سهامداران، سود سهام را در سال 1996 دریافت کردند. بعد از اینکه شرکت یک رکورد فروش سه ساله در مقایسه با سال های پیش رسید. سهام پوما در تالار مبادلات سهام فرانکفورت و مونیخ در ماه ژانویۀ 1996 ارائه شد و سهام شرکت مادر Proventus Handels AB را به 25 درصد کاهش داد. چند ماه بعد، شرکت آمریکایی تولید و توزیع فیلم Monarchy/Regency 12.5 درصد سهام Proventus را خرید. این شرکت 12.5 درصد باقی مانده را در سال 1997 خریداری کرد.
در سال 1999 Monarchy/Regency سهام خود را به 32 درصد افزایش داد. این معامله شرکت Monarchy/Regency را بزرگترین سهامدار پوما کرد. شرکت Monarchy/Regency علاقه به ایجاد روابط در جهان ورزش برای تنوع بخشیدن به بازارهای جدیدداشت. در حالیکه مدیرعامل شرکت یوخن زایتس معتقد بود که شرکت سرگرمی می تواند با تلاش های بازاریابی خود به پوما کمک کند.
در نیمۀ دوم دهۀ 1990 پوما به فعالیت های بین المللی خود تشدید کرد. شرکت های فرعی جدید -Puma Italia S.r.l – عملیات خود را در سال 1997 شروع کردند. دو سال بعد پوما شرکت فرعی جدید خود Puma UK را باز گشایی کرد. اگرچه مهمترین استراتژی بازاریابی برای پوما آمریکا بود. در سال 1997، شرکت پوما 80 درصد از فروش خود را خارج از آلمان داشته است. موقعیت پوما به ویژه در ژاپن قوی بود. جاییکه ده درصد همۀ هزینه های تحت لیسانس جمع آوری شده بود. به عبارت دیگر، تنها کسر کوچکی معادل 4.5 درصد از فروش پوما تقریباً معادل 846 میلیون دلار از آمریکا به دست می آمد. که نشان دهندۀ کمتر از یک درصد از سهم بازار بود. در اولین قدم به سوی نفوذ به بزرگترین بازار ورزشی مالکیت پوما شمال امریکا و علامت تجاری پوما از Proventus AB در ژانویه 1996 بود. در سال 1998 شرکت پوما قرارداد بلند مدتی را با انجمن تنیس زنان (WTA) منعقد کرد و پوما تأمین کنندۀ رسمی کفش و منسوجات برای تور زنان WTA شد. در همان سال، پوما مالکیت 25 درصد از سهام برند آمریکایی تولید پوشاک ورزشی Logo Athletic، یکی از تأمین کنندگان برجسته و دارای مجوز لیگ های ورزشی حرفه ای آمریکایی، را به دست آورد. در سال 1999 پوما یکی از چهار اسپانسر یگ ملی فوتبال آمریکا (NFL) شد. با اغاز فصل 2000-1999، 13 تیم فوتبال NFL و همچنین نه تیم ملی بسکتبال از تجهیزات پوما استفاده کردند. هنگامیکه دو تیم پوما، سنت لوئیس رمز و تنسی تیتانس، برای سوپر بال در ژانویۀ 1999 به رقابت پرداختند، آرم پوما در معرض دید حدود 1.3 میلیارد بینندۀ تلویزیونی در سرتا سر جهان قرار گرفت. اخبار برجستۀ دیگر در سال 1998 قرارداد بین پوما و تنیسور با استعداد آمریکایی سرنا ویلیامز بود. یک قرارداد پنج ساله که شامل نه فقط فعالیت های تبلیغاتی برای تولیدات پوما بلکه مشارکت در پروژه های فیلم و موسیقی سهامدار اصلی شرکت پوما Monarchy/Regency نیز می شد. پوما همچنین در سال ۱۹۹۸، در جام جهانی فرانسه حامی تیم ملی ایران شد و تجهیزات و پوشاک ورزشی تیم ملی را فراهم کرد. این استراتژی به نظر می رسید قطعاً در سال 1999 به سود دهی می رسد هنگامیکه فروش پومای آمریکا 60 درصد افزایش یافت، و بعلاوه به نظر می رسید که شرکت از موقعیت خوبی در آینده برخوردار است.
در سال 2000 پوما اولین کتاب راهنما دربارۀ استانداردهای اجتماعی و زیست محیطی از جمله یک لیست RSL (مواد محدود) برای همه تولید کنندگان خود در سطح جهان منتشر می کند. در سال 2002 اولین گزارش توسعۀ پایدار را منتشر می کند. و جایزۀ اخلاق کسب و کار از شبکه آلمانی اخلاق کسب و کار دریافت می نماید. پوما دارای تمام مجوزهای سطح جهانی در سیستم حسابرسی خود است.
در سال 2001 Speedcatپوما متولد شد. این مدل از فرمول یک سرچشمه گرفته و نشان دهنده شایستگی دیرینه PUMA در ورزش های موتوری (موتورسواری و اتوموبیل رانی) است. در اصل این مدل در سال 1998 به عنوان یک نسخۀ نسوز برای رانندگان فرمول یک طراحی شده بود. Speedcat به لطف نوآوری آن و ظاهری زیبا به سرعت توانست وارد جهان مد شود.
در سال 2002 پوما مالکیت Tretorn Group را به دست آورد. Tretorn در سال 1891 در هلسینگ سوئد تأسیس شد. Tretorn تولید کنندۀ محصولات اوقات فراغت و عملکرد از جمله چکمه های لاستیکی، کفش، لباس، چکمه های سواری و توپ تنیس بود. مأموریت این برند تبدیل شدن به یک برند ورزشی اعلاء است.
خط تولیدکفش فوتبال جدید پوما، SHUDOH، راه اندازی شد. در جام جهانی کره – ژاپن، بازیکن پوما، الحاجی دیوف، برای تیم ستارگان جام جهانی انتخاب شد. یونگ هوان آن با زدن گل طلایی در برابر ایتالیا باعث سومی کره در جام جهانی شد.
در سال 2002 پوما تیم کامرون را در جام ملت های آفریقا همراهی کرد و این تیم جام را به خانه برد. پوما حامی مالی تجاری مجموعه انیمیشنهای سال ۲۰۰۲، Hungry Heart: Wild Striker بود، و پیراهن ها و لباس های ورزشی آن برند پوما را داشتند. پوما یکی از برندهای صدرنشین پس از ریباک، ادیداس و نایک است. این شرکت در سال مالی ۲۰۰۳ درآمد ۱.۲۷۴ میلیارد یورویی داشت. در سال 2004 فراری اعلام کرد که یک قرارداد چند ساله با شرکت پوما امضا کرده است و پوما به عنوان حامی اصلی Scuderia Ferrari، موفق ترین تیم فرمول یک، معرفی شد. همکاری با فراری به پوما اجازه توسعۀ مجوز کفش فراری، پوشاک و لوازم جانبی برای توزیع جهانی را داد. در این سال شرکت پوما عضو اتحادیه کار عادلانه (FLA) شد.
با 12 تیم از 32 تیم، پوما بزرگترین تامین کننده تیم در جام جهانی 2006 فوتبال در آلمان بود. و برای اولین بار در تاریخ شرکت پوما اسپانسر تیم ملی برندۀ جام جهانی بود. در 19 جولای، ایتالیا در ضربات پنالتی با نتیجۀ 5 بر 3 فرانسه را شکست داد و قهرمان جام جهانی شد.
محصول با نوآوری جدید شرکت پوما در این زمان برای جام جهانی 2006 رسید. کفش فوتبال "SPEEDBOOT V1.06" با وزن 200 گرم سبکترین کفش فوتبال موجود در آن زمان بود.
گروه PPR، که از سال 2013 به نام کرینگ شناخته می شود، رهبر جهانی در پوشاک و لوازم جانبی، بیش از 60 درصد از سهام پوما را به دست آورد. تقویت موقعیت پوما و یک پلت فرم کامل برای گسترش جهانی این شرکت ایجاد شد.
پوما در سال 2008 برای اولین بار در مسابقات قایقرانی، Volvo Ocean Race، شرکت کرد. این مسابقه تحت عنوان "Everest of Sailing" شناخته می شود. 37 هزار مایل دریایی ( 68524 کیلومتر) ماجراجویی در سرتاسر جهان و یکی از سخت ترین رویدادهای ورزشی جهان است.
در المپیک پکن، ورزشکار پوما، اوسین بولت - سریعترین مرد جهان – رکورد 6.69 ثانیه ای را برای دو 100 متر، و رکورد 19.30 ثانیه را برای مسیر 200 متر ثبت کرد و رکورد مایکل جانسون در سال 1996 را شکست.
در سال 2009 اوسین بولت رکورد متعلق به خود در دو 100 متر را در یک زمان شگفت انگیز 9.58 ثانیه در مسابقات قهرمانی جهان در رشتۀ دو و میدانی در برلین شکست. او همچنین رکورد جهانی 200 متر خودش در سال 2008 را شکست و قهرمان جهان شد. با تیم جامائیکا در 4 در 100 متر امدادی شرکت کرد و یک مدال طلا و قهرمانی جهان به افتخارات خود افزود.
شرکت پوما از هفت فدراسیون فوتبال در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، از جمله تیم های آفریقایی غنا، کامرون، ساحل عاج و الجزایر، در کنار ایتالیا، سوئیس و اروگوئه حمایت مالی کرد و همچنین در این مسابقات از اولین کیت فوتبال قارهای جهان، با نام کیت وحدت آفریقا (Africa Unity Kit) که توسط تمام تیم های آفریقایی حمایت شده توسط پوما تأیید شده بود، رونمایی کرد. لباس، کفش و توپ طراحی شده این کیت برای 12 تیم آفریقایی، و دارای رنگبندی خاص و الهام بخش بود. رنگ قهوهای آن نمایانگر خاک غنا، ساحلعاج، آفریقای جنوبی و کامرون است. طیف قهوهای تا آبی، تشبیه بصری از زمین تا آسمان است. و شماره پیراهن و لوگوی برند پوما نیز به نمایندگی از خورشید درخشان آفریقا، به رنگ زرد درآمده است.
پوما همچنین در سال 2010، تجهیزات گلف برند کبرا گلف (Cobra Gulf)، یکی از سه برند کمپانی پوما را به دست گرفت. این امر پوما را قادر به ارائۀ طیف کاملی از محصولات گلف به مصرف کننده کرد و سبب شد تا پوما نقش مهمی در بخش گلف داشته باشد.
در سال 2011، پوما تحت عنوان پوما SE معاملات خود را انجام می داد. با تکمیل تحول، پس از 18 سال فرانتس کخ مدیر اجرایی و جایگزین یوخن زایتس شد. پوما قهرمان بوندسلیگای آلمان، تیم بوروسیا دورتموند، را به لیست فوتبال خود اضافه کرد.
در المپیک 2012 لندن، شرکت پوما ورزشکاران دو و میدانی را تجهیز کرد که این ورزشکاران 19 مدال برنده شدند که تیم جامائیکا 12 مدال به دست آورد. اوسین بولت که دومین المپیک خود را با سه مدال طلا به پایان رساند موقعیت بی چون و چرای خود را به عنوان اسطورۀ ورزش که از هر دو عنوان قهرمانی در 100 متر و 200 متر خود دفاع کرد، ثابت نمود.
در سال 2013 بیورن گولدن به عنوان مدیرعامل پوما انتخاب شد. بازیکن فوتبال حرفه ای سابق، تجربه بین المللی گسترده ای نزدیک به 20 سال در لوازم ورزشی و صنعت کفش را به پوما آورد. پوما قراردادی با ماریو بالوتلی امضا کرد. بالوتلی آخرین ورزشکاری بود که به تیم ستارگان پوما شامل اوسین بولت، سرخیو آگوئرو، فابرگاس، مارکو رویس، رادامل فالکائو و ریکی فاولر پیوست.
در سال 2014 پوما قدرتمندترین کفش خود، evoPOWER را معرفی کرد. evoPOWER پیشرفته ترین تکنولوژی های پوما را به تصویر می کشد و برای افزایش توانایی لگد زدن طبیعی بازیکن و قدرت و صحت هنگام ضربه زدن به توپ طراحی شده است. در اول جولای 2014 باشگاه فوتبال آرسنال و پوما قرداد بلند مدت امضا کردند. این بزرگترین معامله در تاریخ پوما و آرسنال بود.
جام جهانی 2014 برزیل یک مرحله فوق العاده برای محصولات نوآورانه فوتبال پوما بود. نوآوری پوشاک پوما، PWR ACTV، بر روی پیراهن تیم ملی هشت کشور به تصویر کشیده شد. همچنین کفش های فوتبال صورتی و آبی evoPOWER و evoSPEED در 72 درصد بازی ها جلب توجه می کرد و نتایج مثبتی به همراه داشت.
ریحانا سفیر جهانی پوما برای آموزش زنان شد. او همچنین برای طراحی و مرسوم کردن سبک کلاسیک پوما و ایجاد خطوط تولید جدید تلاش کرد.
فدراسیون فوتبال ایتالیا (FIGC) و پوما همکاری جامع جدید را اعلام کردند. که به نظر می رسید این برند ورزشی جهانی به عنوان شریک برتر FIGC در دهۀ آینده عمل می کند. علاوه بر تأمین کنندۀ اصلی، پوما حق بازاریابی خود را افزایش و گسترش داد.
در ژانویۀ 2016 شرکت ورزشی پوما و کرینگ توافق همکاری عینک برای فریم های نوری و عینک آفتابی امضا کردند. توافق پوما با چارمنت در همان سال به پایان رسید. پوما در این سال حق علامت تجاری، ثبت اختراع و طرح Tretorn Group را فروخت.
پوما همچنین، در سال 2016 تأمینکننده انحصاری کفش و لباس فرم تیم اتومبیلرانی فرمول یک رد بول (RED BULL RACING F1) شد.
جام ملت های اروپا 2016 در فرانسه، با یک نمایش تقریباً 40 درصدی در تمام مسابقات، یک مرحله برزگ برای نشان دادن پوما به عنوان برند خلاق و برتر بود. آنتوان گریزمان بازیکن فرانسه، بازدن شش گل با کفش های پوما بهترین بازیکن این رقابت ها شد.
پوما قرارداد همکاری با انجمن دو و میدانی باربادوس (AAB) امضا کرد. یکی از مشهورترین ورزشکاران در بازی های تابستانی قهرمان دو سرعت جامائیکایی اوسین بولت است. که برای سومین مرتبۀ متوالی در هر سه ردۀ مسابقات مدال طلا به دست آورد. درخشش تیم جامائیکا به همراه عملکرد دیگر تیم های پوما شامل باهاما، کوبا، گرانادا، جزایر کیمن، سوئیس و جمهوری دومینیکن باعث بهتر دیده شدن برند پوما در طول این دوره از مسابقات شد.
پوما نوعی گربهسان بومی قاره آمریکا است. شاید انتخاب این نام برای این شرکت، به دلیل سرعت بالای این حیوان باشد.
ترجمه شده توسط تیم Osport
استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلا مانع است.
منبع: سایت www.fundinguniverse.com about.puma.com