">
2571 نفر علت های خرید کفش خود را بیان کرده اند. باید ببینیم که چه مواردی در نظر گرفته شده است. در پایان سال 2017 نظر سنجی انجام شد تا عادات و اولویت ها در خرید کفش رانینگ بررسی شود. بیش از 2500 نفر این نظرسنجی را تکمیل کردند و داده های بسیار جالبی را در اختیار قرار دادند.
چه کسی چه چیزی را دوست دارد؟
در تجزیه و تحلیل هایی که پیش از این انجام شده بود دریافتیم که برند مورد علاقۀ شرکت کنندگان در این نظر سنجی اسیکس (Asics) است و بروکس (Brooks) و نایک (Nike) رقابت نزدیکی برای به دست آوردن جایگاه برتر بر روی این نمودار دارند.
برندهای مورد علاقه کفش رانینگ
رقابت شدید است و بیشتر شرکت کنندگان نشان دادند که آن ها تمایل دارند از چندین برند حمایت کنند. اگرچه برندهای اسیکس (Asics) و بروکس (Brooks) برای لحظاتی برتری داشتند، برندهای دیگر هم دارای طرفدارانی بودند که جذابیت مسابقه را برای محبوب ترین برند حفظ می کند.
اما آیا این امر برای تمام دوندگان درست است؟ آیا سن فرد انتخاب کفش را تحت تأثیر قرار می دهد؟ تعداد مایلی که آن ها در طول هفته می دوند و یا مسابقه مورد علاقه دونده تأثیری دارد؟ چه عواملی بر انتخاب کفش توسط دونده تأثیر گذار است؟ برند مورد توصیه دوستان و یا بررسی مقالات نوشته شده در مورد کفش ها؟
در ادامه به تمام این پرسش ها پاسخ داده می شود..
مقایسه نسل ها
خرید کفش رانینگ ایده آل با تغییر سن همیشه در حال تغییر است. نایک (Nike) و نیوبالانس (New Balance) در سنین زیر 20 سال بیشتر انتخاب می شوند. نایک (Nike) دارای برتری 38 درصدی است. زمانیکه در محدودۀ سنی 20 تا 40 سال وارد می شویم (که همچنین millennials نامیده می شود) نایک مکان خود را به برندهایی که برندهای فنی شناخته می شوند، مانند اسیکس (Asics)، بروکس (Brooks) و ساکونی (saucony) می دهد. در ادامه نمودار برندهای محبوب را با توجه به سن افراد ملاحظه می کنید.
از بررسی این نمودار متوجه می شویم که موقعیت نایک (Nike) تا سن 30 سالگی به عنوان بهترین انتخاب عالی است. و یک کاهش قابل توجهی با افزایش سن دونده ثبت می شود. و این امر به علت تغییر نظر دونده به سمت مزایای عملکردی و نسبت بهینه قیمت به کیفیت است.
آدیداس (Adidas) بعد از سن 30 سالگی به عنوان یک برند بی نظیر، مد روز و عملکردی محبوبیت پیدا می کند اما این محبوبیت خود را بعد از رسیدن دونده به سن 40 سالگی از دست داده و برندهای بروکس (Brooks) و Hoka One One محبوب می شوند.
به نظر می رسد برند اسیکس (Asics) بیشتر در میان افرادی که در دهۀ 30 زندگی خود هستند طرفدار دارد، گرچه هیچ اختلاف قابل توجهی برای حمایت از این نظریه وجود ندارد.
همچنین مدت زمانیکه افراد تجربۀ دویدن دارند و اینکه بر انتخاب کفش آن ها تأثیر دارد یا نه نیز بررسی شد. هیچ ارتباط معنی داری با تجربه دوندگانی که به مدت بیشتر از پنج سال دویده اند و افرادی که کمتر از پنج سال دویده و تجربه کمتری دارند نشان داده نشد. تنها اختلاف با معنی این است که دوندگان با تجربه برند نایک (Nike) را بیشتر ترجیح می دهند، اما می توان این امر را بیشتر از تجربۀ آن ها به سنشان ارتباط داد.
از نظر بررسی الگوهای جدول زمانی، طرفداران برند آدیداس (Adidas) دویدن در غروب (27 درصد) را به نسبت بعداز ظهر ترجیح می دهند و در جهت عکس طرفداران برند بروکس (58 درصد) و برند ساکونی (54 درصد) در طرف صبح می دوند.
برندهای محبوب کفش های رانینگ بر اساس مسافت متوسط پیموده شده در طول هفته
برند اسیکس (Asics) برند مورد علاقۀ دوندگانی است که کمتر از 10 مایل در هفته می دوند ( فکر می کنم 5 کیلومتر و سه بار در هفته) همچنین افرادی که 11 تا 25 مایل می دوند (که میزان مسافت پیموده شده برای کسی که می خواهد 5 یا 10 کیلومتر بدود.) نیز برند اسیکس (Asics) را انتخاب می کنند.
نایک در رتبۀ دوم برای دوندگان تفریحی قرار دارد اما به مقام چهارم برای گروهی که 11 تا 25 مایل و گروهی که 26 تا 40 مایل در هفته می دوند تنزل می یابد. اما در گروه بیشتر از 40 مایل برتر است. این امر می تواند به علت معرفی کفش های ورزشی بسیار موفق نایک (Zoom Fly و Vaporfly 4% و Speed و ...) به ویژه هنگامیکه دوندگان برای مسابقات آماده می شوند و بیشتر از 40 یا 50 مایل در هفته می دوند، باشد.
آدیداس (Adidas) پنجمین برند محبوب در 3 گروه اول مسافت اما طرفداران آن در گروه بیشتر از 40 مایل بیشتر است. این اعتقاد وجود دارد که دلیل همان است که نایک (Nike) در این گروه اول است. و آن معرفی کفش های ورزشی بسیار موفق می باشد.
یافته های دیگر
دونده ها در هنگام خرید کفش جدید، به دنبال چه چیزهایی هستند؟
راحتی مهمترین چیزی است که 38 درصد افراد در هنگام خرید کفش رانینگ جدید مورد توجه قرار می دهند. 26 درصد از افراد بیان کردند تجربه خوبی که از یک برند دارند را مورد توجه قرار می دهند. 17 درصد مقالات نوشته شده دربارۀ کفش ها را بررسی کرده در حالی که 7 درصد بر اساس نام تجاری، 5 درصد توصیه دوستان، 4 درصد قیمت و یک درصد سبک تصمیم می گیرند.
این خبر خوبی است. راحتی باید اولین موضوع در هنگام انتخاب کفش رانینگ باشد، اما همچنین تجربه شخصی مهم است. اگر می دانید که احساس خوبی در یک برند و یا سبک خاصی از کفش دارید باید در معیارهای خرید خود دخالت دهید. دیدن مقالات نوشته شده دربارۀ کفش ها در مقام سوم بسیار خوشحال کننده خواهد بود. مردم معمولاً به تجربه خود تکیه می کنند و سپس برای پیدا کردن اطلاعات بیشتر در مورد مدل های جدید مورد علاقه خود و یا کفش های مشابه در برند های دیگر جستجو می کنند. معیارهای دیگر ذکر شده اما این موضوع که سبک (style) کفش در مقام آخر قرار گرفته بسیار شگفت انگیز است.
برای دوندگانی که کمتر از 10 مایل در هفته می دوند، مقالات نوشته شده دربارۀ کفش ها مناسب تر از تجربه خود شخص است. این امر مزایای زیادی دارد. زیرا دوندگان تازه کار در انتخاب کفش مناسب به کمک بیشتری احتیاج دارند. در جهت مخالف، دوندگانی که بیشتر از 40 مایل در هفته می دوند دارای تجربیات ارزشمندی هستند .
تجزیه و تحلیل جنسیتی نشان می دهد که زنان اهمیت زیادی به راحتی (47 درصد) می دهند که این آمار برای مردان 35 درصد است. اما زنان توجه 7 درصدی به مقالات نوشته شده دارند درحالیکه مردان آمار 20 درصدی را نشان می دهند.
مقدار هزینه ای که برای کفش رانینگ می شود
به طور کلی تقریباً نصف پاسخ دهندگان (47 درصد) تمایل دارند که بین 80 تا 120 دلار برای خرید یک جفت کفش جدید رانینگ هزینه کنند. درحالیکه بیشتر از نیمی (55 درصد) از افرادی که قیمت در اولویت اول آن ها بود بین 40 تا 80 دلار هزینه می کنند. این یعنی اینکه آن ها برترین کفش ها را خرید نمی کنند. یا صبر می کنند و در حراجی ها شرکت می کنند و یا احتمالاً هردو. به هر دلیلی این یک انتخاب معتبر است. کفش های رانینگ بسیار خوبی با قیمت کمتر از 80 دلار موجود است و محدودۀ قیمتی بسیاری از کفش های خوب وقتی با نسخه های جدید جایگزین می شوند کاهش می یابد. بدیهی است که هیچکس در این گروه کفش های بیشتر از 180 دلار خرید نکرده است. زمان زیادی برای بررسی ارتباط بین قیمت پرداخت شده و برند انتخابی صرف شد اما چیز با ارزشی پیدا نشد. یافته های مشابه برای تمامی برندها رایج بود. گروهی که کفش های کمتر از 40 دلار را خرید کرده اند، گروهی هستند که کمتر از 10 مایل در هفته می دوند. حدس زده می شود که آن ها خرید مناسبی نداشته اند. گروهی که بین 11 و 25 مایل در هفته دویده اند و گروه 26 تا 40 مایل اغلب کفش هایی بین 80 و 120 دلار خرید می کنند در حالیکه گروه بیشتر از 40 مایل در هفته قیمت بین 40 تا 100 دلار را انتخاب می کنند.
ترجمه شده توسط تیم Osport
استفاده از این مطلب تنها با ذکر منبع و دادن لینک فعال به مطلب مجاز می باشد.