">
اسپانسر مالی در جهان یک کسب و کار بزرگ است. صاحبان مشاغل مختلف مایل هستند صدها میلیون دلار از بودجه مارکتینگ خود را در حمایت از باشگاه ها، لیگ ها، رویدادهای ورزشی و ورزشکاران سرمایه گذاری کنند. تا به مردم اطمینان بدهند که برند (نام تجاری) آن ها بسیار خوب و موفق است. اگر یک شرکت ورزشی موفق به عرضه محصولات خود به ورزشکاران شود، مردم سعی می کنند از قهرمان خود تقلید کنند و همان برند را بخرند. و یا اگر شرکت ورزشی بخواهد محصولات خود را با تیم های ورزشی تبلیغ کند، می داند که به علت مهارت و محبوبیت، این تیم ها در تلویزیون دیده خواهند شد. این چنین معاملات اسپانسر مالی سودهای زیادی خواهد داشت. در برخی موارد ورزشکاران و تیم ها، قسمت عمده درآمد خود را این معاملات اسپانسر مالی بدست می آورند تا از دست مزد و جوایز نقدی.
این مطلب به بررسی بزرگترین معاملات اسپانسر مالی در سراسر جهان، از ورزشکاران معروف دنیا تا تیم ها و رویدادهای ورزشی که در کشورهای سرتاسر جهان شناخته شده است، می پردازد.
10- دیوید بکهام و ادیداس، 20 میلیون دلار در سال
دیوید بکهام موفق شده پول خوبی را از طریق تبلیغات بدست بیاورد. اگرچه دیوید بکهام از فوتبال خداحافظی کرده است اما در اوج بازی خود یک قرارداد با ادیداس امضا کرد که شرکت ورزشی ایداس به دیوید بکهام 160 میلیون دلار پرداخت نمود. نیمی از این مبلغ در ابتدا پرداخت شد. در سال 2012 دیوید بکهام یک قرارداد جدید به مبلغ 20 میلیون دلار با شرکت ورزشی ادیداس به امضا رساند.
9-روری مکلروی و نایک، 25 میلیون دلار در سال
بعد از مرگ تایگر وودز، نایک برای اسپانسر مالی به دنبال بازیکن گلف دیگری بود. بزرگترین بازیکن گلف روری مکلروی ایرلندی بود. به دنبال عملکرد بسیار عالی روری مکلروی در مسابقات متعدد و قرار گرفتن در بالای رنکینگ تور PGA، نایک، روری مکلروی را انتخاب کرد تا چهره جدید نایک در گلف باشد. در سن 25 سالگی، روری مکلروی بازیکن گلف، بعد از امضای قرارداد با نایک 25 میلیون دلار در سال بدست آورد. مکلروی قرارداد 10 ساله به مبلغ 250 میلیون دلار با نایک امضا کرد.
8- دریک رز و ادیداس، 26 میلیون دلار در سال
از سال 2008 که دریک رز در تیم شیکاگو بولز بازی می کرد به عنوان یکی از ستارگان NBA مطرح شد. دریک رز در سال 2008 جایزه سال بهترین تازه کار انبیای را به دست آورد. (جایزه سال بهترین تازه کار انبیای جایزه سالانه ای است که توسط انجمن ملی بسکتبال با توجه درخشش بازیکن تازه کار در فصل جاری ان بی ای داده می شود) دریک رز جوانترین بازیکنی بود که جایزة با ارزشترین بازیکن انبیای را در سال 2011 دریافت کرد. (جایزه باارزشترین بازیکن انبیای معروف به MVP Award ، جایزه سالانة اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا ان بیای است که از مسابقات سال ۱۹۵۶–۱۹۵۵ هر سال به باارزشترین بازیکن مسابقات فصلی انبیای اهدا میشود.) دریک رز رابطه بلند مدتی با ادیداس دارد. سال 2008 اولین توافق برای اسپانسری کفش را با ادیداس به امضا رساند. اما دریک رز و ادیداس در سال 2011 قرارداد جدید 10 ساله به مبلغ 260 میلیون دلار امضا کردند.
7- کوین دورانت و نایک، 30 میلیون در سال
به علت عملکرد تماشایی کوین دورانت در NBA برای اکلاهما سیتی تاندر، همیشه تعداد زیادی اسپانسر بزرگ دارد. اگرچه هنگامیکه بزرگترین قرارداد کوین دورانت با نایک در حال اتمام بود شایع شده بود که این ستاره بسکتبال قصد دارد همکاری با نایک را به خاطر بستن قرارداد با اندر ارمور قطع کند. نایک در نهایت یک قرارداد 10 ساله به ارزش 300 میلیون دلار پیشنهاد کرد.
6- بارسلونا و قطر ایر لاین، 40 میلیون دلار در سال
بارسلونا بدون شک یکی از موفق ترین باشگاه های فوتبال است. تیم بارسلونا قهرمانی های متعددی در لیگ اسپانیا کسب کرده است. تیم بارسلونا بازیکنی مثل لیونل مسی دارد. از لیونل مسی به عنوان بهترین بازیکن تاریخ فوتبال یاد میکنند. این موارد تیم بارسلونا را به عنوان یک چشم انداز جذاب به اسپانسرهای مالی معرفی می کند. باشگاه بارسلونا در سال 2013 با خط هوایی قطر (قطر ایر لاین) قرارداد سه ساله به مبلغ 5/95 میلیون دلار منعقد کرد. سالیانه، 40 میلیون دلار. همچنین این قرارداد شامل یک جایزه 6 میلیون دلاری است، اگر تیم بارسلونا در طول مدت قرارداد با قطر ایر لاین ، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود.
5-ارسنال و پوما، 50 میلیون دلار در سال
ارسنال به قرارداد 20 ساله با نایک در سال 2013 پایان داد و قرارداد جدیدی با پوما بست. این قرارداد بزرگترین قراردادی بود که شرکت ورزشی پوما در طول تاریخ خود منعقد کرده بود. این قرارداد پنج ساله و به ارزش 250 میلیون دلار است. به این معنی که باشگاه ارسنال سالیانه 50 میلیون دلار از این طریق دریافت می کند. پوما به امید افزایش محبوبیت نام تجاری پوما به این قرارداد بزرگ متعهد شده است. به امید اینکه پوما بتواند از رقبای خود نایک و ادیداس در سراسر جهان سبقت بگیرد.
4-مک لارن و وودافون، 75 میلیون دلار در سال
فرمول یک بالاترین سطح مسابقات اتومبیل رانی است که تیم های قدرتمندی اعم از مک لارن در آن شرکت دارند. فرمول یک، ورزش بزرگی در سرتا سر جهان است که به بازارهای تجاری، اروپا، آسیا، خاورمیانه و آمریکا راه یافته است. جای تعجب ندارد که شرکت های بزرگ به پرداخت سخاوتمندانه تمایل دارند تا برند این شرکت ها بر لباس فرم بهترین تیم ها در رقابت های ورزشی به تصویر کشیده شود. بین سال های 2007 تا 2013 وودافون اسپانسر تیم فرمول یک مک لارن بود. شرکت مخابراتی وودافون برای به تصویر کشیده شدن برند این شرکت بر روی دو ماشین تیم مک لارن 75 میلیون دلار در سال پرداخت کرد.
3- منچستر یونایتد و شورولت ، 80 میلیون دلار در سال
بعد از یک قرارداد یکساله به ارزش 30 میلیون دلار در سال با یک شرکت بیمه، منچستر یونایتد قراردادی با شورولت امضا کرد. توافق نامه جدید 7 ساله و به ارزش 559 میلیون دلار بود. به این معنی که باشگاه منچستر یونایتد سالیانه مبلغ 80 میلیون دلار از این طریق درآمد داشت. این قرارداد بزرگترین اسپانسرینگ در فوتبال است. و معاملاتی که باشگاه های بزرگی مثل ارسنال، بایرن مونیخ، بارسلونا و رئال مادرید داشته اند را تحت الشعاع قرار می دهد. این امر تصدیق می کند که میلیون ها طرفدار منچستر یونایتد در سرتاسر جهان برای شرکت هایی که به دنبال بازار برای نام تجاری خود هستند بسیار با ارزش می باشند.
2-NFL و پپسی، 90 میلیون دلار در سال
لیگ ملی فوتبال یا انافال (NFL)، لیگ حرفهای فوتبال آمریکایی بزرگسالان آمریکا و معتبرترین لیگ فوتبال آمریکایی جهان است. در حالیکه تصور می شد این ورزش به مخاطبین آمریکایی محدود شود، در سال های اخیر شاهد رشد این ورزش در مناطق دیگر با سوپر بول بوده ایم (سوپر بول نام مسابقاتی است که برای انتخاب قهرمان لیگ فوتبال ملی کشور آمریکا برگزار میشود. این مسابقه و مراسمهای جانبی در «یکشنبه سوپر بول» برگزار میشود که همین مسابقه در طی سالیان دراز تبدیل به پربینندهترین مسابقة تلویزیونی آمریکا گشتهاست.) بویژه در مناطقی مثل انگلستان مورد توجه قرار گرفته است. در حالیکه NFL تعداد زیادی اسپانسر دارد، بزرگترین اسپانسر NFL شرکت نوشیدنی پپسی است که 90 میلیون دلار در سال پرداخت کرده است.
1-المپیک 2012 لندن و کوکاکولا، 100میلیون دلار
بازی های المپیک بزرگترین وقایع ورزشی در روی سیاره زمین هستند. این رویداد بزرگ ورزشی قابل رقابت با جام جهانی فوتبال است. طیف وسیعی از ورزش و ورزشکاران بدین معنی است که رقابت های المپیک در سراسر جهان بسیار پرطرفدار هستند و موقعیت مناسبی برای شرکت ها در بازاریابی است. بویژه زمانیکه وقایعی مثل مراسم افتتاحیه المپیک می توانند 900 میلیون بیننده را جذب کند. بازی های المپیک معمولا چندین اسپانسر دارد. و برای المپیک 2012 لندن یکی از بزرگترین اسپانسرها کوکاکولا بود. در حالیکه کمیته بین المللی المپیک ارقام معاملات اسپانسر مالی را اعلام نمی کند، تحقیقات توسط گاردین اعلام کرد، شرکت کوکا کولا 100 میلیون دلار برای همراه بودن با این رقابت ها پرداخت کرده است.
ترجمه شده توسط تیم Osport
استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلا مانع است.