">
چرا دوپینگ باید قانونمند شود؟
از زمانیکه ورزش های رقابتی شروع شده است، دوپینگ به یک مسئله بحث برانگیز و مهم تبدیل شده است. شواهدی مبنی بر استفاده ورزشکاران روم و یونان باستان از داروهای نیروزا وجود دارد. اولین مقرارات دوپینگ در سال 1928 وضع شد. از آن زمان ممنوعیت استفاده از داروهای نیروزا مورد توجه مداوم رسانه ها قرار گرفته است. در حالیکه بیشتر مردم عقیده دارند که دوپینگ باید قانون مند شود، تعدا کمی با این نظر مخالف هستند.
اگرچه برخی از ورزش ها ذاتاً خطرناک هستند. و مباحث ایمنی درباره داروهای نیروزا در این موارد هم عیناً صدق می کند. و بسیاری افراد طرفدار این نظریه هستند.
با این حال دوپینگ فقط یک نوع تکنولوژی برای بهبود عملکرد است و قوانینی برای بررسی کردن مواردی که ورزشکاران باید و نباید برای برنده شدن انجام دهند، وجود دارد.
به این معنی است که دوپینگ جنبه منفی را اعمال می کند. ورزش به طور کلی شامل گروه های مختلفی از جمله؛ ورزشکاران، تیم ها، لیگ، سازمان های ورزشی گسترده، اسپانسرها و عموم مردم است. طرفداران متعهد به یک ورزش و طرفداری از یک تیم هستند. طرفداران مراقب کیفیت حوادث آینده هستند و هنگامیکه ورزشکار متعهد به قوانین دوپینگ نباشد، به ورزش ارزش کمتری می دهند.
زمانیکه دوپینگ شانس برنده شدن ورزشکاران و تیم ها را افزایش دهد، آن ها از دوپینگ سود می برند. لیگ نیز زمانی ذینفع است که دوپینگ ارزش سرگرم کنندگی آن را افزایش دهد و این تا زمانیست که عموم مردم به مسئله پی نبرده باشند. منطق اقتصادی برای کنترل مصرف داروهای نیروزا بر این فرض استوار است که اگر ورزشکاران از داروهای نیروزا استفاده کنند طرفداران به ورزش ارزش کمتری می دهند.
شواهدی که نشان می دهد دوپینگ چگونه به ورزش آسیب زده است.
مدارک زیادی وجود دارد که نشان می دهد که احساس عمومی بر این است که دوپینگ تهدیدی برای کلیه ورزش ها است و شهرت یک ورزش را خراب می کند. این نظریه که دوپینگ به ورزش آسیب می زند توسط بسیاری از ورزشکاران حرفه ای، قانون گذاران و رسانه ها مورد تأیید است. در نهایت شواهد تصادفی از تور دو فرانس وجود دارد که وقتی دوپینگ آشکار می شود، برنامه های تلویزیونی زنده تمایل کمتری به پوشش این چنین رویدادهایی دارند، حامیان مالی کمتر قرارداد مالی با افراد دوپینگی امضا می کنند.
شواهد قطعی نشان می دهد که تقاضا برای رویدادهای ورزشی تحت تأثیر خبرهای منفی راجع به مصرف داروهای نیروزا قرار می گیرد. این شواهد بر اساس فروش بلیط ( به جای مصاحبه با پاسخ دهندگان تصادفی مصاحبه شده در نظرسنجی است) و اندازگیری تقاضای واقعی به جای نظرات مصرف کنندگان است. در ابتدای فصل بازی های بیسبال 2005 تست های تصادفی برای دوپینگ انجام شد. و بر طبق قوانین جدید تست مثبت فوراً به عموم اعلام شد و بازیکنان دوپینگی از تیم حذف شدند. این سیاست منجر به بدست آوردن نتایج منحصر به فردی برای بررسی اثر دوپینگ بر طرفداران شد.
با استفاده از این اطلاعات، 29 داروی مشکوک را به 27 بازیکن مختلف دادیم. برای همین تعداد از بازیکنان، در حوادث مصدومیت که برای عموم اعلام شده بود جستجو کردیم. شکل یک، حضور طرفداران را قبل و بعد از اینکه بازیکن اصلی تیم به علت مشکوک بودن تست دوپینگ معلق است را مقایسه می کند. نمودار سمت راست ( شکل b1) تغییرات احتمالی در حضور طرفداران زمانی که یک بازیکن به علت مصدومیت از تیم خارج شده است را نمایش می دهد. اگر مردم درباره مصرف داروهای نیروزا نگران باشند ما کاهش طرفدارانی که تعلیق به علت مشکوک بودن تست دوپینگ را دنبال می کنند انتظار داریم. چیزی که در حقیقت وجود دارد و به طور شفاف شرح داده شد. جالب توجه است که هیچ کاهشی در تعداد طرفداران برای اعلان های مصدومیت وجود ندارد.
همانطور که توسط نمودارها پیش بینی می شد، ما کاهش 8 درصدی حضور طرفداران به علت مشکوک بودن تست دوپینگ در بازی های بیسبال را دریافتیم.
حضور طرفداران در طول 12 روز بعدی کم کم رو به کاهش گذاشت. 8 درصد، احتمالاً حد پایین این اثر صادق است. زیرا دارندگان بلیط کل فصل و طرفدارانی که بلیط را قبل از اعلام تعلیق به علت دوپینگ خریداری کرده اند به راحتی قادر به عکس العمل نیستند.
براورد اقتصادی نشان می دهد که تخلف به علت مصرف داروهای نیروزا، 1.1 درصد از درامد تیم متخلف را کاهش می دهد. همچنین نشان دادیم که تخلف توسط هر بازیکنی در لیگ، بر کل لیگ اثر می گذارد. در حالیکه این اثر اضافه کوچک است، از نظر اقتصادی مهم است زیرا هر لیگ شامل 30 تیم است. این امر نشان می دهد که، تخلف در یک تیم اثرات جانبی زیادی بر لیگ می گذارد.
اگرچه مصرف داروهای نیروزا باعث بازی استثنایی می شود، اما واکنش دربرابر مصرف کننده نگران کننده است. فقدان فشار بر مصرف کننده داروهای نیروزا می تواند عاملی برای شکست در بازار اقتصادی باشد.
نتایج به دست آمده
یک دلیل برای قانونمند کردن دوپینگ حفظ منافع مصرف کننده است. با این حال چه کسی باید دوپینگ را قانونمند کند؟ تیم های فاقد انگیزه برای به دست آوردن توجه هواداران. همین مطلب درباره لیگ هم صادق است. انگیزه عامل خود تنظیم کنندگی و داشتن هواداران زیاد عامل محدود کننده است. این امر به علت توجه هواداران به مسابقات لیگ است و نمی شود تمام عوامل مرتیط با دوپینگ را داخلی دانست. مطالعه ما نشان می دهد که دوپینگ علاقه طرفداران را کاهش می دهد. و بازیکن ها، تیم ها، و لیگ ها نمی توانند این ضایعه را جبران کنند.
ترجمه شده توسط تیم Osport
استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلا مانع است.
منبع: سایت www.weforum.org